W piątek 27 marca Jarosławska Grupa Teatralna PLASTER po raz kolejny przyłączyła do obchodzonego na całym świecie Międzynarodowego Dnia Teatru. Impreza wystartowała o 17.00 na sali widowiskowej MOK Jarosław. Na początku już wśród aktorów którzy zaczęli grać spektakl odczytane zostało orędzie Krzysztofa Warlikowskiego.
Przypominamy, że o napisanie orędzia co roku zostaje poproszona jedna z znaczących osób świata teatru. Tegoroczne orędzie zostało przetłumaczone na dwadzieścia dwa języki i odczytane
w piątek wieczorem w niezliczonych teatrach, filharmoniach, domach kultury, wszędzie tam gdzie teatr kładzie swoje znaczenia - na całym świecie.
Liczni widzowie mieli okazję obejrzeć dwie premierowe sztuki w reżyserii Pawła Sroki a wykonaniu jarosławskiego Teatru PLASTER. Pierwszą z nich była LEGENDANA wg Lidii Amajko.
Rzeczona, LEGENDANA to nasz współczesny świat przedstawiony w oczach dziecka skrzywdzonego. Akcja spektaklu toczy się na wielkim szarym nie realnym blokowisku gdzie każdy z bohaterów próbuje wyjść ponad osiedle odciąć się od jego spraw, ale okazuje się to absolutnie niemożliwe. Rzeczywistość wokół nas toczy się
i miele nie bierze jeńców – trwa rzeczywiście. To tylko od nas zależy czy świat ten będzie bardziej znośny
a może na szarych blokach pojawią się kwiaty? A więc historia mówi o konieczności empatii, zauważania innych i bezinteresownej nawet drobnej pomocy.
IWONA – to adaptacja sztuki Witolda Gombrowicza „Iwona księżniczka Burgunda” . Tym razem rozkręcamy akcję w współczesnej galerii sklepowej. To tu coraz częściej młodzież w zimne dni spotyka się na zakupach, ogląda wystawy przegląda się sama sobie przez szyby wystawowe z pleksiglasu. Co tam widzi? Najczęściej każdy samego siebie jak najlepiej a każda inna postać obok jest przekrzywiona w pryzmacie plastiku. Podobnie jak w poprzednim spektaklu aktorzy nie próbują zmieniać na siłę świata dają tylko komentarz, który być może nakłoni odbiorcę spektaklu by i ten w swojej ocenie innych był nieco bardziej ostrożny.
W trakcie Antraktu wystąpiły trzy wokalistki Kinga Zalot, Sylwia Gawura i Katarzyna Wysocka które należą do wokalnej grupy stworzonej i działającej od wielu lat przy MOK Jarosław pod okiem Wiktora Maruta który także był twórcą muzyki do granych tego dna spektakli. W przerwie między spektaklami wystąpiła recytatorka Weronika Makowska z fragmentem tekstu „Idioty” Fiodora Dostojewskiego. Dzień wcześniej dzięki tej recytacji Weronika wygrała eliminacje miejskie 60 Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego i wraz z innymi aktorami teatru PLASTER Kingą Wygnaniec, Patrycją Stec i Martyną Brodowicz będą reprezentować Jarosław na eliminacjach rejonowych w Przemyślu.
Teatr Plaster zaprasza serdecznie na spektakle do Miejskiego Ośrodka Kultury już 14,15.04 obejrzą nas gimnazjaliści szkół jarosławskich a dla szerszej publiczności zagramy 23.04. w ramach akcji Kilometry Dobra.
Grupa teatralna PLASTER to młodzież z jarosławskich szkół gimnazjalnych i ponad gimnazjalnych a także studenci. Grupa ta tworzy amatorską scenę w Miejskim Ośrodku Kultury w Jarosławiu już blisko od dziewięciu lat. Do działań Urzędu Miasta BEZPIECZNY JAROSŁAW przyłączyła się już w 2010 spektaklem autorskim „Traktuj go całkiem serio…”.
O tego czasu młodzi aktorzy przygotowują dla swoich kolegów spektakle mówiące o problemach młodych ludzi, zagrożeniach i zadaniach, jakie przed nami stawia świat współczesny.
W tym roku grupa teatralna PLASTER chce zaproponować swoim kolegom dwie propozycje sceniczne „Legendarna” i „Iwona” które to zostaną połączone w jeden około godzinny program.
„LEGENDANA” wg Lidii Amejko
obsada: Beniamin Bis, Martyna Brodowicz, Weronika Makowska, Tatiana Żuk, Kacper Kroczek, Natalia Lachowska, Kinga Wygnaniec, Magdalena Mnich, Jagoda Lis, Lidia Wiśniewski, Dominika Nalepa, . Muzyka: Wiktor Marut. Scenografia, scenariusz, reżyseria: Paweł Sroka
Rzeczona, LEGENDANA to nasz współczesny świat przedstawiony w oczach dziecka skrzywdzonego. Akcja spektaklu toczy się na wielkim szarym nie realnym bokowisku gdzie każdy z bohaterów próbuje wyjść ponad osiedle odciąć się od jego spraw, ale jest to absolutnie niemożliwe. Osiedle tu ukazane to inaczej nasz świat, na którym przychodzi nam odegrać jakąś rolę ukutą własnymi siłami lub nam narzuconą. Szare bokowisko świat nie obiecuje widzowi żadnych cudownych rozwiązań wręcz przeciwnie mówi mu brutalną prawdę o losie ludzkim – o losie, z którym należy się zmierzyć znajdując w tym sens i cel. Będąc w tamtym świecie bokowisk nikt nie dostrzega dziecka, dziecka, które zostaje skrzywdzone. I nie najgorszą rzeczą jest to, że mała Andżelika została skrzywdzona, ale to, że obserwatorzy - sąsiedzi ci, co codziennie są koło jej krzywdy a nawet w plotkach komentują ją - winą za krzywdę zrzucają na ofiarę. Ta historia nie kończy się dobrze, ta historia w ogóle się nie kończy… Rzeczywistość wokół nas toczy się nadal nie oglądając się na ofiary. To tylko od nas zależy czy świat ten będzie bardziej znośny a może na szarych blokach pojawią się kwiaty? A więc mówimy o potrzebie empatii, zauważania innych i bezinteresownej nawet drobnej pomocy.
„Iwona” wg Witolda Gombrowicza
obsada: Przemek Fus, Emilia Gryziecka, Dominika Pac, Dorota Trysło, Patrycja Stec, Anita Dzieżgowska, Sebastian Nikiel, Paulina Skiba, Kinga Małek, Klaudia Bochniak. Muzyka: Wiktor Marut. Scenografia, scenariusz, reżyseria: Paweł Sroka
IWONA – to adaptacja sztuki Witolda Gombrowicza „Iwona księżniczka Burgunda” . Tym razem rozkręcamy akcję w współczesnej galerii sklepowej. To tu coraz częściej młodzież w zimne dni spotyka się na zakupach, ogląda wystawy przegląda się sama sobie przez szyby wystawowe z pleksiglasu. Co tam widzi? Najczęściej każdy samego siebie jak najlepiej a każda inna postać obok jest przekrzywiona w pryzmacie plastiku. Iwona to spektakl mówiący o potrzebie bycia z drugą osobą bez warunkowania tego stanem posiadania lub atrakcyjną powierzchownością. Niestety osoby wrażliwe, ciche nieśmiałe zostają w naszym świecie w najlepszym razie niezauważane. Ale gdy już zwróci się na nie uwagę tym gorzej dla nich. Podobnie jak w poprzednim spektaklu aktorzy nie próbują zmieniać na siłę świata dają tylko komentarz, który być może nakłoni odbiorcę spektaklu by i ten w swoim komentarzu innych był ostrożny.